Hemlängtan

Standard

Torsdag 150924

Även detta var en bra dag. Vi sov gott, även om Olivia hade svårt att somna om vid 3-tiden i morse. Nattpersonalen måste ha varit väldigt diskreta för inatt vaknade varken Olivia eller jag mer än en gång när de kom in varje timma. 

Kl 8 i morse kom dagpersonalen in och sa ”God morgon!”. De sa att ronden skulle komma snart så vi beredde oss på det. Det kom inte en enda läkare på hela dagen, jag hörde att det var många operationer så de hann väl inte med oss.

Olivias pappa har gjort en egen teknikanordning via VPN så att vi kan se SVT play och TV4 play via TV-skärmen. Ibland krånglar det, vilket hände i morse. Det var ok för Olivia att jag lämnade henne ensam i rummet ett par minuter för att hämta frukost. I brist på annat sevärt satte jag på Barnkanalen innan jag gick. Det är just inga program som passar Olivia, men i alla fall något att vila ögonen på. När jag kom tillbaka var hon himlastormande glad. ”Mamma, det var jättebra, de gjorde reklam för att The Fooo ska vara med i Fredagskväll med Malin imorgon!”. Hon var så glad och vilken tur att vi satte på Barnkanalen just då, som att det var meningen. ”Jag skrek rakt ut för jag glömde bort att du inte var här. Om någon hade kommit in, hade de undrat vad jag höll på med!”

Olivias pappa kom när frukosten var avklarad. Han hade med sig falukorv som Olivia blev sugen på sent igår kväll. Den åt hon kall med god aptit. 

Under dagen har framstegen fortsatt. Hon kan vicka någon mer millimeter på höger fot och lite mer känsel har kommit tillbaka. Hon har kommit upp i toarullstolen även idag och klarade även av att kissa i bäckenet. Hon satt uppe i en hel timma i rullstolen och vi passade på att spela kort då. Det går lättare och lättare att med armarnas kraft förflytta sig från säng till rullstol. Hon har en väldigt kraft, styrka och målmedvetenhet då och idag blev hon inte lika utmattad efteråt. Yrseln är också nästan borta så blodvärdet är bättre. Fysioterapeuten och alla sköterskor är väldigt imponerade av hennes framsteg och starka vilja. 

Olivia vill gärna komma hem en sväng innan hon nästa vecka läggs in på en ny cellgiftsbehandling. Hon vill komma ifrån sjukhuset, träffa lillebror och kompisar. Hon har hemlängtan! Beroende på hur framstegen går och vilka hjälpmedel vi kan låna hem för att klara av att vårda henne i hemmet så får vi se om hon blir utskriven i helgen. Imorgon ska hon få prova att stödja lite på båda benen med hjälp av en ”gåstol”. 

Morfinet är helt bortplockat, hon får Alvedon och en till värktablett och verkar klara smärtan bra. Hon är därför helt bortkopplad från alla slangar som leder till maskiner och droppställningarna. Händerna är alldeles blåa av alla stick och hon får behålla några nålar om det skulle behöva kopplas på medicin igen. Det kliar lite i operationsärret vid bröstkorgen och det stramar, men hon är riktigt duktig att röra armarna och spänningen i vänster axel har släppt. Hon tycker om när jag masserar henne och idag sa hon att jag borde börja jobba som massör. Hon längtar efter att ta en dusch. De har inte rört bandaget runt vänster ben, för det får absolut inte komma in bakterier. Hon ska inte böja det alls så att såret läker. När nästa cellgiftsbehandling påbörjas avstannar läkningsprocessen något.

  
Under eftermiddagen åkte jag hem till en mammalängtande son som var glad att se mig. 

Själv är jag mentalt trött, även om jag nu fått ganska bra med sömn. Det kom över mig direkt när jag kom hem. Jag är hela tiden ”på tårna” på sjukhuset, Olivia imponeras av hur snabb jag är och hur jag servar henne när jag är där. Jag säger aldrig att jag inte orkar. Tröttheten kommer när jag lämnar sjukhuset. Jag har inte orkat ringa ett enda samtal ikväll, har inte orkat vara social alls, förutom det jag orkade frammana mot min son. Jag är så tacksam att mormor och Bonus-Kjelle handlade det som behövdes och att middagen som bjöds på var kålpudding, som jag hade önskat. Vilka änglar!!!

When angels visit us, we do not hear rustle of wings, nor feel the feathery touch of a breast of a dove. But we know their presence by the love they create in our heart.

Kommentera

