Pärldag

Standard

Söndag 161030

Efter morgonpromenad och frukost begav jag mig in till citykärnan för att möta upp övriga volontärer och förbereda dagens pärldag. Skyltar skulle sättas upp och muggar skulle fyllas med färgglada pärlor och bokstäverna F, U, C, K, A, N, E och R. Dessa muggar skulle placeras ut på alla de  bord som fyllde den stora salen på Waterfront. Det krävdes samordning från alla lilaklädda volontärer och jag har lite svårt för att inte ta på mig någon arbetsledarroll. Det är som att folk känner det hos mig, för flera sökte upp mig och väntade på mina instruktioner. Jag har visserligen bara varit med på en pärldag tidigare, men jag är hyfsat bra på att se vad som behöver göras och organisera arbetet. Jag gillar ju att ta den rollen, särskilt när det inte finns någon annan som direkt gör det. En timma har vi på oss med alla förberedelser, medan kön blir allt längre utanför dörrarna. En dam var på plats redan en timma innan. Men hon hade inte glömt att ställa om klockan, som jag trodde, utan hon står tydligen först i kön och är på plats redan klockan 11 varje pärldag. En riktig eldsjäl, med andra ord! 

Över 750 personer kom och pärlade. Det är kul att visa dessa glada entusiaster tillrätta till sina bord och berätta hur det går till. Det är alla möjliga åldrar och en del har åkt en bit för att komma och pärla. Idag var det ett helt gäng från Västerås! Bland alla dessa pärlande änglar var två vänner till mig! Jag blev lite rörd av att se dem där, ögonen vattnades faktiskt lite. Mina vänners stöd under den här resan har betytt så mycket. Alla skrivna ord, alla hjärtan, alla blommor, alla kort, all pepp…inte konstigt att jag blir rörd när jag träffar några av er stöttande vänner och får ge en kram! En riktig kram! IRL! Tack för att ni finns! 

Med så mycket folk krävdes organisering och arbetsledning under många timmar. Jag hittade ett förråd med stolar som vi kunde bära in och fylla på de stora runda borden. Det fick också bli flera ståbord. Volontärarbetet dessa dagar är verkligen omväxlande! Idag satt jag i 1,5 timma och knöt massor av armband. Ganska pilligt och 4-5 band gick sönder så pärlorna rullade iväg. Det var inte kul, men då valde de ett annat armband som de gjort. Gör en sex armband får en ta hem det sjätte, medan fem stycken går till Ung Cancer. En ung kille var där med sin tjej och han behöll ett och köpte de andra sex som han hade gjort. Jag hade också ett trevligt samtal med två utbytesstudenter från Frankrike. Just knytarbetet var stillastående men annars gick jag närmare 19000 steg idag, så det blev en del trampande. 


Olivia var sugen att pärla, men det hade blivit lite väl lång dag för henne att sitta där. Jag åkte halv elva och var hemma halv sex ikväll. Hon siktar på att åka med den 11/12 tillsammans med mormor. 

Olivia har ägnat dagen åt att städa i sin bokhylla. Under sjukdomstiden blev hon överöst med olika tidningar, som hon ofta inte orkade läsa. Till slut blev det så många att hon inte hade koll på vilka hon hade läst, om de inte låg kvar i plastförpackningen. Hon prenumererar också på KP. Idag gick hon igenom alla och hon gjorde riktigt snyggt i sin bokhylla. 

#fuckcancer #ungcancer #pärldagar 

Kommentera

