Första advent, studier och tävlingsvinst

Standard

Söndag 161127 Första advent


Olivia hade sin fest igår – eller middag som hon väljer att kalla det. Hennes sju bästa kompisar var på plats och två av dem blev kvar över natten och halva denna dag. Så kul för henne! 

Igår hade jag fullt upp med att städa, handla och fixa till Olivias tillställning. När alla kompisar var på plats i fritidslokalen gick jag hem och satte mig vid datorn för att plugga. Jag behövde ju verkligen plugga i helgen! Men jag var så genomtrött och eftersom avhandlingen var på engelska gick det inte att skumläsa, varenda mening måste läsas noggrant. Jag fick läsa om flera avsnitt och sen började jag nicka till. Jag gav upp och begav mig istället till nära och kära för att umgås och se fantastiska Danny på ”Så mycket bättre”. 

Idag har jag istället pluggat hela dagen. Dagens bästa känsla var när 200 sidor av avhandlingen var färdigläst. Då kom jag till sammanfattningen, som jag där och då upptäckte att den var skriven på svenska, det var nämligen en svensk forskare, en av mina lärare, som skrivit den. Det var ganska skönt; det blev tydligt hur mycket lättare det är att läsa en teoretiskt vetenskaplig text på sitt eget språk. 

Olivia glömde sin iPad i skolan i torsdags och jag tror att det var välbehövligt att hon inte kunde plugga i helgen. Jag kan tycka att det är mycket läxor de har, eller så är det för att hon är så ambitiös och noggrann, så att hon inte hinner allt på lektionerna. Varje helg sitter hon med sina skolböcker. Men i helgen kunde hon inte det. 

I fredags fick jag reda på att jag har vunnit en tävling igen! Under denna vecka kommer jag att avslöja vad det är jag har vunnit! Jag blev jätteglad – och det blev Olivia också! Sorry för denna lilla ”teaser”, att jag retas lite…

Kommentera

