Dagsarkiv: 28 oktober, 2016

Vi dansar in höstlovet!

Standard

Fredag 161028

När kompisar hör av sig och undrar varför  de inte ser en på TV, då måste en inse att det har blivit lite väl mycket linslus-varning den senaste tiden. Men näe, vi ser Idol hemifrån som omväxling och har inte varit på en enda TV-inspelning på hela veckan… Olivia och jag har fredagsmys hemma hos mormor ikväll. 

Jag har jobbat stenhårt med den andra examinationsuppgiften denna vecka. Jag vill så gärna kunna fira lite höstlov med barnen, så jag låg i. Jag har ju alltid så höga krav och ambitioner, så den lär ändras många gånger innan jag skickar in den. Men det var skönt att ha kommit så långt redan, en och en halv vecka innan den ska vara inne. 

Höstlov och Halloween stundar. Jag minns inte att vi hade någon av dessa ”högtider” när jag var yngre. Och Halloween firade vi ju inte på den tiden. Det var Allhelgona och i den lokala ICA-butiken såldes varken pumpor eller spökdräkter, men extra många gravljus stod uppradade på pallar. Höstlov från skolan fick vi antagligen, men antagligen minns jag det inte för att lovet mest firades med extra mycket fritid, dvs ”Röda vita rosen” eller ”Burken” med grannungarna på gården. Alternativt innebandyspel i porten med bästa kompisen eller rundpingis i någon fritidslokal. Tänk så aktiva vi var! 

Olivia fortsatte plugga när hon kom hem från skolan. Vi pratade häromdagen kring läxor och huruvida det ska vara ok att göra skoluppgifter hemma. Olivia är noggrann, hon vill ta sin tid för att färdigställa uppgifter och hon vill göra det noggrant. Om hon då inte hinner få tillräckligt mycket tid till det i skolan så finns det två alternativ; att lämna in en uppgift som hon inte känner sig färdig med eller att färdigställa den hemma. När vi hjälper henne med uppgifterna gör vi dem inte åt henne, men vi läser igenom, diskuterar, ställer frågor och utmanar henne att utveckla sina resonemang.

När vi lagt våra skolböcker åt sidan och ätit vår fredags-tacos tillsammans med lillebror och hans kompis som var på besök, då körde vi en timma Let’s Dance på xBox. Riktigt bra träning för både Olivia och mig; vad svårt det är att följa med i alla rörelser!